RMS Olympic

Wszyscy wiedzą o Titanicu. Nie wszyscy wiedzą, że RMS Titanic miał dwa statki siostrzane: RMS Britannic i RMS Olympic. Olympica zbudowano najpierw, od niego wziął nazwę typ. W odróżnieniu od pozostałych, jego kariera trwała 24 lata, od pierwszego rejsu w czerwcu 1911 do złomowania w 1935 roku.

Statek woził pasażerów na tej samej transatlantyckiej trasie co Titanic, aż do pierwszej wojny światowej – kiedy to został wcielony pod rozkazy marynarki wojennej jako transportowiec wojska. W tej roli służył całą wojnę, dowożąc piechotę najpierw przez Morze Śródziemne, do Gallipoli, później zaś znów na transatlantyckiej trasie, kanadyjskich żołnierzy do Wielkiej Brytanii. W 1917 przemalowano go w świeżo opracowany kamuflaż dazzle, którego celem było nie tyle ukrycie statku, co utrudnienie oceny kierunku i prędkości. Fotografie z tamtego okresu były wyłącznie czarnobiałe, ale statki w tym malowaniu były wdzięcznym obiektem dla impresjonistów.

Arthur_Lismer_-_Olympic_with_Returned_Soldiers
“Olympic with Returned Soldiers”, Arthur Lismer, 1919

W maju 1918, podczas rejsu do Europy, Olympic natrafił na wynurzonego U-Boota. Pod ostrzałem z pokładowej artylerii Olympica U-Boot poszedł w zanurzenie – ale nie dość szybko, aby uniknąć staranowania przez rozpędzony liniowiec. Rozbitkowie z U-Boota, podjęci przez inny okręt wojenny, zeznali że usterka techniczna uniemożliwiła im storpedowanie Olympica.

Po wojnie Olympic powrócił do cywilnej służby, gdzie pozostawał popularny przez całe lata dwudzieste. Później, niestety, przyszedł Wielki Kryzys, fuzje przedsiębiorstw żeglugowych i nowsze transatlantyki. Ostatnią podróż przez Atlantyk Olympic odbył w kwietniu 1935.

W czasie swojej kariery Olympic przewiózł 430 tysięcy pasażerów komercyjnych i 200 tysięcy żołnierzy.

Witek

Pisze opowiadania SF: wrzutnia nocna. Notuje kwiatki z sesji erpegowych: co lepsze kawałki. Autor systemu RPG idee fixe.