grymilion dolarów

Symulator ordynacji wyborczych

Przyszło mi na myśl przelotnie: symulator ordynacji wyborczych znakomicie nadawałby się na grę komputerową.

W każdym levelu sytuacja wyjściowa byłaby prosta: znamy poparcie poszczególnych kandydatów i ugrupowań, a chcemy mieć większość w następnym parlamencie i/lub samorządach lokalnych. Trzeba dobrać ordynację tak, żeby sobie tę większość zapewnić, mimo że w sondażach lecimy na łeb i szyję. Ograniczenie polega na tym, że trzeba opracować zestaw reguł, który byłby taki sam w każdym okręgu. Nic by jednak nie powstrzymywało nas od dobierania najróżniejszych kryteriów, na przykład “w miejscowościach poniżej tylu i tylu mieszkańców ordynacja taka a taka, a w miejscowościach powyżej zupełnie inna”. W dalszych levelach dodalibyśmy pikanterii kryteriami specjalnymi, na przykład: “oprócz tego, że chcemy wygrać w skali kraju, to musimy mieć większość bezwzględną w takim a takim miejscu, po to by przegłosować przekazanie cennej działki działaczowi naszej partii”.

Design tej gry byłby ciekawy (czyt. nietrywialny) i na pewno sporo czasu zajęłoby prototypowanie mechaniki, ale za to grafika mogłaby być prosta, bo statyczna i złożona z niewielkiej liczby elementów. Musiałbym to dokładniej policzyć, ale prawdopodobnie dałoby się zamknąć kosztorys w 50 tysiącach złotych.

Przy tym nie ma najmniejszej potrzeby, by narracja w takiej grze uderzała w konkretną partię. Znacznie cenniejsza byłaby gra zwracająca uwagę na sam proces. Graczom udostępniłbym prosty kreator pozwalający nadać partii, “którą się gra”, dowolną nazwę, kolor, logo. Za wszelkie późniejsze zgrywy, aluzje i improwizowane skecze youtubowe oczywiście nie brałbym odpowiedzialności.

(musiałbym się tylko trochę powstrzymywać podczas pisania scenariusza, żeby nie wpakować do fabuły żadnego Jaromira Gęsickiego, Grzmiśka Schedy, Piotra Ciastkosza, Brygidy Starzyckiej, Adama Zoidberga itp. itd.)

Myślę, że można by taką grę nawet scrowdfundować, jeżeli znalazłby się przynajmniej jeden mecenas instytucjonalny.


republikacja z facebook.com/jzwesolowski/posts/637015966479743

Jacek

Prowadzi studio działalności okołogrowej Inżynieria Wszechświetności i tam m.in. pisze więcej o grach. Autor podręcznika Level design dla początkujących. Twórczość Jacka można wspierać na Patronite. → facebook → twitter